Överlåta mobilabonnemang

Då och då uppkommer situationer som kräver att man behöver överlåta sitt mobilabonnemang till någon annan. I denna artikel tänkte vi prata mer om just det; det vill säga överlåtelse av mobilabonnemang.

Kan man överlåta ett mobilabonnemang?

Att överlåta ett mobilabonnemang är hos de flesta mobiloperatörer fullt möjligt. Det är relativt vanligt att önska att överlåta sitt abonnemang till någon annan. Ibland kan det röra sig om att man vill överta ett abonnemang för att få telefonen vid en försäljning.

Det kan handla om att en person slutat på ett företag och nu inte längre är i behov av sitt företagsabonnemang. Det kan också vara en så enkel orsak som att personen med abonnemanget inte längre har råd att betala det och önskar överföra det till någon annan.

Att överlåta ett mobilabonnemang och därmed byta ägare på abonnemanget är relativt enkelt.

Nedan går vi i fyra enkla steg igenom hur du går tillväga.

Så byter du ägare på ditt mobilabonnemang

  1. Kontakta din operatör. Det kan du ofta antingen göra via chatt, e-post, telefon eller genom att besöka deras eventuella fysiska butik.
  2. Ladda ned eller be om en överlåtelseblankett. Denna kan du antingen ladda ner via hemsidan eller få skickad till dig.
  3. Fyll i uppgifterna. I blanketten fyller du både i dina uppgifter men även uppgifter på den person du väljer att överlåta abonnemanget till. Du fyller också i när överlåtelsen ska ske och skriver sedan under med din signatur.
  4. Godkänn överföringen. Väljer du att överlåta abonnemanget online godkänner både du och mottagaren överlåtelsen med hjälp av Bank-ID. Har du valt att fylla i blanketten fysiskt kan du antingen välja att maila in blanketten till operatören eller att skicka in den via brev.

Krav för att kunna byta ägare på ditt mobilabonnemang

Du kan inte överlåta ett abonnemang till vem som helst. Mottagaren av ditt abonnemang måste nämligen uppfylla samma krav som när man tecknar ett nytt mobilabonnemang hos operatören.

Dessa krav varierar beroende på vilken operatör du har ditt abonnemang tecknat hos, men generellt gäller nedanstående krav:

  • Den nya ägaren måste ha fyllt 18 år
  • Den nya ägaren måste vara folkbokförd i Sverige
  • Den nya ägaren måste bli godkänd i kreditupplysningen
  • Den nya ägaren måste ha BankID (om ni väljer att göra överföringen online)

Uppfylls inte operatörens krav kommer överlåtelsen att nekas.

Med vilka operatörer kan du överlåta ett mobilabonnemang?

Det är möjligt att överlåta mobilabonnemang hos de flesta operatörer idag. Ett fåtal operatörer tillåter inga överlåtelser men dessa kan i regel ses som undantag.

Bland annat tillåter dessa operatörer att du överlåter ett abonnemang:

Tillåter din operatör inte att du överlåter ditt abonnemang är den enda lösningen ofta att säga upp mobilabonnemanget. Personen som vill ha ditt abonnemang får då istället teckna ett eget abonnemang.

Hur mycket kostar det att överlåta ett mobilabonnemang?

Hos de flesta operatörer är det helt kostnadsfritt att överlåta ett abonnemang. Det enda du behöver göra är att fylla i en överlåtelseblankett. Förutsatt att mottagaren uppfyller kraven kan överlåtelsen ske utan problem.

Ett fåtal operatörer tar ut en kostnad för att överlåta ett abonnemang. Dessa kan dock ses som undantag och vanligtvis kostar överlåtelsen då inte mer än 500 kronor, som en engångskostnad.

Hur lång tid tar en överlåtelse av ett mobilabonnemang?

Att överlåta ett mobilabonnemang är ofta en väldigt smidig process. I regel brukar en överlåtelse inte ta mer än ett par dagar eller maximalt omkring en vecka.

För att överlåtelsen ska gå snabbt och problemfritt förutsätter det dock att både du och mottagaren är samspelta och godkänner överlåtelsen samtidigt.

Det är också nödvändigt att mottagaren av abonnemanget uppfyller de krav operatören ställer. Uppfyller den nya ägaren inte samtliga krav kommer överlåtelsen ta längre tid och i värsta fall nekas.

Vilka mobilabonnemang kan jag överlåta?

De allra flesta abonnemang går idag att överlåta till någon annan. Du kan alltså överlåta privatabonnemang såväl som företagsabonnemang. Processen för att överlåta ett privatabonnemang eller ett företagsabonnemang ser relativt lika ut. Ofta är det bara själva blanketten som skiljer sig åt.

Viktigt att komma ihåg är att det bara går att överlåta ett abonnemang med bindningstid kvar. Har ditt abonnemang ingen bindningstid eller har bindningstiden gått ut går det inte att överlåta mobilabonnemanget.

Kan man överta ett mobilabonnemang vid dödsfall?

Ja, det kan du. När ägaren av ett abonnemang avlider kommer mobilabonnemanget inte automatiskt att avslutas. Detta eftersom det tekniskt sett tillhör dödsboet och det är därför upp till ägaren eller delägarna av detta att avgöra vad som ska hända med det.

Antingen kan delägarna välja att överlåta abonnemanget till någon. Det delägarna då gör är att fylla i en särskild överlåtelseblankett som finns på operatörens webbplats. Det går även bra att kontakta operatören direkt och på så vis få hjälp att överlåta abonnemanget.

Viktigt att komma ihåg är att du vid överlåtelse av ett abonnemang från dödsbo även måste bifoga ett dödsfallsintyg, vilket man beställer via Skatteverket.

Eventuella delbetalningar på hårdvaror och liknande kommer att slutfaktureras vid en överlåtelse. Detta är alltså ingenting som automatiskt följer med abonnemanget om en överlåtelse görs.

Önskar delägarna att istället avsluta abonnemanget går det också bra.

Vad händer om man har sparad surf vid överlåtelsen?

Många operatörer erbjuder idag abonnemang där det är möjligt att spara oanvänd surf, främst då det är svårt att veta hur mycket surf man behöver. Något många därför funderar över är huruvida den sparade surfen överförs till den nya ägaren av abonnemanget om en överlåtelse görs.

Hos de flesta mobiloperatörer brinner surfen inne om en överlåtelse av abonnemanget görs. Som ny ägare av ett abonnemang följer alltså vanligtvis inte den sparade surfen från den tidigare ägaren.

Vanliga frågor

Kan jag överlåta ett mobilabonnemang direkt efter jag skaffat det?

Har du signat upp dig i ett nytt abonnemang med bindningstid kan du inte direkt överlåta det till någon annan. I regel måste du minst vänta en månad (30 dagar) innan du kan välja att överlåta abonnemanget till någon annan. Operatörerna kan ha olika regler kopplade till detta. Att du behöver vänta 30 dagar för att få göra en överlåtelse av ditt mobilabonnemang ska därför enbart ses som en riktlinje.

Vad händer med kostnaden för abonnemanget?

När en överlåtelse av ett abonnemang sker övertar den nya ägaren de villkor som är överenskomna i abonnemanget. Detsamma med betalansvaret. Generellt förblir kostnaden för abonnemanget densamma även för den nya ägaren.

Med det sagt finns det situationer där kostnaden för abonnemanget kan komma att skilja sig något. Det är dock ovanligt.

Vad händer med den ursprungliga ägaren av abb. om den nya ägaren missköter sig?

När den ursprungliga ägaren av abonnemanget fört över det på någon annan ansvarar den nya abonnemangs-ägaren för allt som har med abonnemanget att göra. Den gamla ägaren kan därmed inte straffas ifall den nya ägaren t ex inte betalar sina mobilräkningar förutsatt att överlåtelsen gått igenom.

Vad innebär en överlåtelse av ett mobilabonnemang?

En överlåtelse av ett mobilabonnemang innebär att den person som tar emot abonnemanget övertar ansvaret för det helt och hållet medan den ursprungliga ägaren fritas allt ansvar för abonnemanget.


Fredrik Ågren Huvudskribent på Mobilkoll.nu