Säga upp mobilabonnemang

Vill du säga upp ditt mobilabonnemang är det din operatör du ska kontakta. Det är en enkel process, men det finns några viktiga saker som kan vara bra att du som konsument känner till när det kommer till uppsägning av abonnemang. Och det går vi igenom nu.

Viktigt att komma ihåg är att det enbart är den person som står på mobilabonnemanget som kan säga upp det.

Så säger du upp ditt mobilabonnemang

1. Kontrollera om du har bindningstid kvar på ditt abonnemang

Det kan du enkelt själv göra genom att använda operatörens app eller hemsida och logga in på ditt konto. Du kan också fråga operatörens kundsupport och på så vis få reda på hur det ligger till.

Om du har bindningstid kvar är det en god idé att kontrollera om du kan överlåta ditt mobilabonnemang till någon annan som kanske vill ha det.

2. Kontakta din nya eller nuvarande operatör

Har du ingen bindningstid kvar och vill säga upp ditt abonnemang utan att skaffa ett nytt, kontaktar du din nuvarande operatör.

Planerar du att skaffa ett nytt abonnemang hos en annan operatör och vill flytta med ditt telefonnummer kontaktar du den nya operatören, som sköter uppsägningen hos din gamla operatör.

3. Bestäm om du vill behålla eller byta telefonnummer

Du har alltid rätt att behålla ditt telefonnummer om du så önskar.

4. Fyll i och signera de nödvändiga dokumenten

Detta ska du göra oavsett om du väljer att byta operatör eller enbart säga upp ditt nuvarande abonnemang.

Kom ihåg! Be alltid om att få en skriftlig bekräftelse av uppsägelsen. Detta eftersom du då har bevis om det skulle uppstå problem eller missförstånd längre fram.

Kan jag säga upp mitt abonnemang när jag har bindningstid kvar?

Möjligheten att säga upp ditt abonnemang när du har bindningstid kvar beror på abonnemangets villkor. I de flesta fall kan inte abonnemang sägas upp innan bindningstiden har löpt ut. Om du behöver avbryta avtalet innan bindningstiden är över kan du tvingas betala en avgift (en slutfaktura).

Att säga upp ett abonnemang som har bindningstid kvar är alltså möjligt men det blir ofta dyrt. En bra idé för alla som vill slippa bindningstid är att skaffa ett mobilabonnemang utan bindningstid. Det finns faktiskt många operatörer som erbjuder det.

Önskar du trots att du har bindningstid kvar och måste betala en slutfaktura säga upp ditt abonnemang är det din operatör du ska kontakta för att göra det.

Hur vet jag hur lång bindningstid jag har kvar?

Det enklaste sättet att ta reda på hur lång bindningstid du har kvar på ditt mobilabonnemang är genom att logga in på “Mina Sidor” på din operatörs hemsida eller via deras app. Där kan du enkelt hitta information om ditt abonnemang, inklusive bindningstid och när den löper ut.

Du kan också kontakta din mobiloperatörs kundtjänst för att få information om hur mycket bindningstid du har kvar.

Om du har kvar avtalet eller kontraktet som du undertecknade när du skaffade ditt abonnemang kan du också titta där för att se vilken bindningstid som anges.

Det är alltid viktigt att veta hur lång bindningstid du har kvar på ditt abonnemang så att du kan undvika eventuella avgifter eller slutfakturor om du vill säga upp abonnemanget i förtid.

Skillnad mellan uppsägningstid och bindningstid

Nedanför förklarar vi skillnaden mellan de vanligt förekommande begreppen bindningstid och uppsägningstid.

Bindningstid

Bindningstiden är den tid som du är bunden till att behålla ditt abonnemang. Bindningstiden kan variera men vanligast är den 2 år. Under bindningstiden kan du inte avsluta avtalet utan att behöva betala en slutfaktura.

Uppsägningstid

Uppsägningstiden är den tid från att du sagt upp ditt abonnemang tills att abonnemanget avslutas. Denna tid kan variera men oftast är den mellan en till tre månader. Det finns också de operatörer som inte har någon uppsägningstid alls. Under uppsägningstiden är du fortfarande bunden av avtalet och måste därmed fortsatt betala för abonnemanget.

Sägs mobilabonnemang automatiskt upp vid dödsfall?

Ett mobilabonnemang sägs inte automatiskt upp vid dödsfall. Abonnemanget tillfaller dödsboet och det är ägarna av dödsboet (ofta den anhöriges familj) som behöver säga upp abonnemanget.

För att säga upp ett abonnemang tillhörande en avliden person behöver ägaren av dödsboet kontakta mobiloperatören och informera om dödsfallet. Operatören kommer då be dödsboet att fylla i en särskild blankett. De kan också be om dödsbevis för att bekräfta att personen i fråga har avlidit.

Har abonnemanget i fråga bindningstid kvar kan operatören kräva att dödsboet betalar en slutfaktura på det återstående beloppet. Detsamma gäller om det finns några hårdvaror som ligger på avbetalning. Hos vissa operatörer avslutas dock abonnemanget trots kvarvarande bindningstid eller hårdvaror på avbetalning, utan slutfaktura.

Att säga upp ett abonnemang tillhörande en avliden person är i regel väldigt enkelt och de flesta operatörer är väldigt förstående och hjälpsamma.

Vanliga frågor

Kan jag säga upp abonnemang med bindningstid kvar?

Ja, det kan du. Men då blir du samtidigt tvungen att begära en slutfaktura på abonnemanget och eventuell avbetalning på telefonen, så det kan bli dyrt. Generellt är det bäst att vänta tills bidningstiden löpt ut och sen teckna nytt abonnemang.

Hur stoppar jag mitt abonnemang snabbast möjligt?

Du kan i regel stoppa, alltså säga upp ditt abonnemang digitalt via en app, men ibland måste du kontakta telefonsupporten för att säga upp ditt abonnemang. Anledningen till det är för att operatörerna vill kunna "prata dig till rätta" innan en eventuell uppsägning av ditt abonnemang.


Fredrik Ågren Huvudskribent på Mobilkoll.nu