Här berättar vi vad mobildata är, och vad det används till på ett lättbegripligt sätt.
Mobildata är den typ av tjänst som gör att du kan ansluta dig till internet utan wifi. Ofta kallar man mobildata för “4G-nätet” eller numera också “5G-nätet”. Mobildata tillhandahålls av mobiloperatörer via abonnemang som du betalar för att få en viss mobildatamängd varje månad, det vill säga ett visst antal GB (Gigabyte).
Mobildata mäts vanligtvis i GB (Gigabyte) och MB (Megabyte), där gigabyte är större än megabyte. Ofta räknar man hur stor mängd GB eller MB man använder under en viss tidsperiod, vanligtvis en månad, eftersom man i sitt abonnemang har en viss mängd GB eller MB som ingår månadsvis.
Så fort man vet hur mycket surf man behöver är det alltså minst lika viktigt att kontrollera så man har surf kvar på abonnemanget. Det får man inte glömma.
Du behöver mobildata för att kunna använda internet när du inte är uppkopplad via wifi. Hemma har du säkert ett wifi-nätverk som du är uppkopplad mot, men när du befinner dig utomhus behöver du internet via mobildata för att kunna använda appar som kräver internet, exempelvis om du vill lyssna på musik på bussen på väg till jobbet.
När du använder mobildata kopplar telefonen upp sig mot din operatörs nätverk, såsom 4G- eller 5G-nätverket.
Vanligtvis kostar mobildata mellan cirka 3 och 6 kr per gigabyte. Men du ska veta att prisskillnaden är stor och skiftar beroende på främst vilken operatör du väljer, och hur mycket data som inkluderas i ditt abonnemang. Det finns även mobilabonnemang med obegränsad surf.
Mobiloperatörer erbjuder olika abonnemang med olika mängd mobildata. Det är i princip bara mobildatan som gör att abonnemangspriser skiljer sig. I övrigt ingår alltid fria samtal, sms och mms inom Sverige.
Ett abonnemang kan kosta allt mellan 95 – 599 kr/mån (utan hårdvara) och vad det landar på beror på hur mycket mobildata du behöver i ditt abonnemang varje månad. Det finns även gratis mobilabonnemang, fast de ger dig bara lite mobildata per månad.
Det finns olika sätt att se hur mycket surf du förbrukat. Du kan se det:
Genom att gå in under systeminställningarna i din telefon (både Android och iOS) kan du se hur mycket surf du förbrukat.
Har du en iPhone kan du se det under Inställningar – Mobilnät – Mobildata.
Har du en Android går du in under Inställningar och hittar istället en rubrik likt “Dataanvändning” eller “Nätverk och internet” och därefter “Mobilnät” och “Mobildataanvändning”.
Det kan finnas skillnader beroende på vilken modell du använder, speciellt Android där det finns många olika telefonmodeller. Men generellt hittar du det på sättet vi förklarat ovan.
Nästan alla operatörer erbjuder sin egen app. Där kan du enkelt se hur mycket mobildata du använt. Detta är det allra smidigaste sättet att se hur mycket surf du förbrukat. Apparna är ofta väldigt enkla att hantera.
Vill du inte använda operatörens app, eller om din operatör inte har någon, finns istället “mina sidor” på operatörens hemsida. Där kan du logga in för att se hur mycket surf du har förbrukat.
Hos de flesta större operatörer kan du skicka iväg ett SMS för att få tillbaka ett svar med hur mycket surf du har kvar. Ofta är det en viss text du behöver skicka till ett visst nummer för att få tillbaka ett korrekt svar. Denna information hittar du på operatörens webbplats.
Hos Telia skickar du exempelvis iväg ett SMS med ordet “surfmängd” till numret 4466 och får direkt tillbaka ett meddelande om hur mycket surf du har kvar.
Det kan vara intressant att titta på hur mycket data varje app i din mobiltelefon drar, speciellt om du vill hålla nere användningen av mobildata. Så här gör du för att se hur mycket data varje app drar, för iPhone respektive Android:
Det är många som undrar hur man kan förbruka mindre mängd mobildata för att undvika att överskrida sin månadsgräns och extra avgifter. Här nedanför följer några tips för att minska din mobildataanvändning:
Använd alltid wifi när du har möjlighet. Exempelvis när du är hemma, besöker en vän eller sitter på ett café. De flesta publika platser har tillgång till wifi.
Det är extra viktigt att du använder wifi när du streamar video, musik eller laddar ned filer eftersom det drar mycket surf. Glöm inte att då och då kontrollera att du har wifi påslaget i inställningar i telefonen och inte råkat slå av det.
Det finns en hel del inställningar du kan använda i mobilen för att förbruka mindre mängd mobildata. Se exempelvis till att:
Det finns operatörer som tillåter dig lagra oanvänd surf. Då lagras den surf du inte använt i en surfpott. Hur länge du får nyttja surfpotten beror på vilken operatör du har.
Det kan vara en bra idé att välja en operatör som tillåter dig spara oanvänd surf för att få din mobildata att räcka längre. Då kanske du till och med kan gå ned i mängden surfmängd och få ett billigare pris på abonnemanget.
Det finns även mobilabonnemang utan surf, fast det är ovanligt att man skaffar det. Att ha gott om surf är något nästan alla behöver.
Det finns abonnemang med helt fri surf, i alla fall inom Sverige. Med denna typ av abonnemang kan du använda hur mycket surf som helst utan att tänka på hur mycket du gör av med.
Dessa abonnemang är ofta något dyrare jämfört med andra abonnemang med begränsad surfmängd, men det finns också prisvänliga operatörer.
Kom ihåg! Den fria surfen enbart gäller inom Sverige, i utlandet när det kommer till roaming, har man ofta en begränsad surfmängd att tillgå.
Om din mobildata inte fungerar, finns ett par saker du bör testa att göra:
Att mobildatan plötsligt slutat fungera kan bero på att din surf tagit slut. Detta kan du enkelt kontrollera via operatörens app eller webbplats. Hos vissa operatörer kan du också skicka iväg ett sms-kommando för att få svar på hur mycket surf du har kvar.
Detta är en av de saker du alltid bör göra om du upplever problem med din mobil eller ditt abonnemang – starta om mobilen. Det löser de allra flesta problemen.
Kanske befinner du dig på en plats med dålig mobiltäckning, och det är därför mobildatan inte fungerar? Kontrollera om du har täckning. Det kan du göra via telefonens signalstyrkeindikator. En stark signal innebär att du har bra täckning medan en låg signal innebär dålig täckning.
Mobiloperatörer brukar också ha en täckningskarta på sin hemsida där du kan se hur täckningen är där du befinner dig.
Har du inte tillgång till wifi behöver du ha mobildata aktiverat för att kunna surfa. Kontrollera att mobildata är aktiverat under inställningar.
Det kan också vara en bra idé att testa att återställa nätverksinställningarna i telefonen. Då kommer allt nätverksrelaterat innehåll tas bort, inklusive Wi-Fi nätverk och lösenord och Bluetooth-anslutningar.
När återställningen är klar startas ofta telefonen om automatiskt och du kan då ställa in nätverksinställningarna igen (eller låta dem ligga som standard om du aldrig ändrat något där).
Så här återställer du nätverksinställningarna i en iPhone respektive Android:
Den sista utvägen kan vara att återställa din telefon till fabriksinställningar. Vi rekommenderar däremot att först ta kontakt med din operatör för att felsöka problemet tillsammans med dem.
Detta eftersom en fabriksåterställning innebär att all data såsom dina bilder, appar, kontakter med mera kommer raderas från telefonen. När man gör en fabriksåterställning återställs telefonen till det tillstånd den var i när den lämnade fabriken.
Mobilkoll.nu är en helt självständig reklamfinansierad webbportal. Flera av de erbjudanden som visas här erhåller vi ersättning för.
2022 © Dofollow Media AB, org nr: 559319-3989
Genom att använda Mobilkoll.nu godkänner du vår cookie policy