Mobildata

Här berättar vi vad mobildata är, och vad det används till på ett lättbegripligt sätt.

Vad är mobildata?

Mobildata är den typ av tjänst som gör att du kan ansluta dig till internet utan wifi. Ofta kallar man mobildata för “4G-nätet” eller numera också “5G-nätet”. Mobildata tillhandahålls av mobiloperatörer via abonnemang som du betalar för att få en viss mobildatamängd varje månad, det vill säga ett visst antal GB (Gigabyte).

Hur mäter man mobildata?

Mobildata mäts vanligtvis i GB (Gigabyte) och MB (Megabyte), där gigabyte är större än megabyte. Ofta räknar man hur stor mängd GB eller MB man använder under en viss tidsperiod, vanligtvis en månad, eftersom man i sitt abonnemang har en viss mängd GB eller MB som ingår månadsvis.

Så fort man vet hur mycket surf man behöver är det alltså minst lika viktigt att kontrollera så man har surf kvar på abonnemanget. Det får man inte glömma.

Varför behöver man mobildata?

Du behöver mobildata för att kunna använda internet när du inte är uppkopplad via wifi. Hemma har du säkert ett wifi-nätverk som du är uppkopplad mot, men när du befinner dig utomhus behöver du internet via mobildata för att kunna använda appar som kräver internet, exempelvis om du vill lyssna på musik på bussen på väg till jobbet.

När du använder mobildata kopplar telefonen upp sig mot din operatörs nätverk, såsom 4G- eller 5G-nätverket.

Hur mycket kostar mobildata?

Vanligtvis kostar mobildata mellan cirka 3 och 6 kr per gigabyte. Men du ska veta att prisskillnaden är stor och skiftar beroende på främst vilken operatör du väljer, och hur mycket data som inkluderas i ditt abonnemang. Det finns även mobilabonnemang med obegränsad surf.

Mobiloperatörer erbjuder olika abonnemang med olika mängd mobildata. Det är i princip bara mobildatan som gör att abonnemangspriser skiljer sig. I övrigt ingår alltid fria samtal, sms och mms inom Sverige.

Ett abonnemang kan kosta allt mellan 95 – 599 kr/mån (utan hårdvara) och vad det landar på beror på hur mycket mobildata du behöver i ditt abonnemang varje månad. Det finns även gratis mobilabonnemang, fast de ger dig bara lite mobildata per månad.

Så kan du se hur mycket surf du förbrukat

Det finns olika sätt att se hur mycket surf du förbrukat. Du kan se det:

Direkt i din telefon

Genom att gå in under systeminställningarna i din telefon (både Android och iOS) kan du se hur mycket surf du förbrukat.

Har du en iPhone kan du se det under Inställningar – Mobilnät – Mobildata.

Har du en Android går du in under Inställningar och hittar istället en rubrik likt “Dataanvändning” eller “Nätverk och internet” och därefter “Mobilnät” och “Mobildataanvändning”.

Det kan finnas skillnader beroende på vilken modell du använder, speciellt Android där det finns många olika telefonmodeller. Men generellt hittar du det på sättet vi förklarat ovan.

Via operatörens app

Nästan alla operatörer erbjuder sin egen app. Där kan du enkelt se hur mycket mobildata du använt. Detta är det allra smidigaste sättet att se hur mycket surf du förbrukat. Apparna är ofta väldigt enkla att hantera.

På operatörens webbsida

Vill du inte använda operatörens app, eller om din operatör inte har någon, finns istället “mina sidor” på operatörens hemsida. Där kan du logga in för att se hur mycket surf du har förbrukat.

Genom att skicka iväg ett sms

Hos de flesta större operatörer kan du skicka iväg ett SMS för att få tillbaka ett svar med hur mycket surf du har kvar. Ofta är det en viss text du behöver skicka till ett visst nummer för att få tillbaka ett korrekt svar. Denna information hittar du på operatörens webbplats.

Hos Telia skickar du exempelvis iväg ett SMS med ordet “surfmängd” till numret 4466 och får direkt tillbaka ett meddelande om hur mycket surf du har kvar.

Så kan du se hur mycket data varje app/program drar

Det kan vara intressant att titta på hur mycket data varje app i din mobiltelefon drar, speciellt om du vill hålla nere användningen av mobildata. Så här gör du för att se hur mycket data varje app drar, för iPhone respektive Android:

iPhone

  1. Öppna Inställningar
  2. Tryck på “Mobilnät”
  3. Skrolla ned till “Mobildata”. Där under ser du hur mycket data varje app använt i detalj.

Android

  1. Öppna Inställningar
  2. Tryck på “Nätverk och internet” eller “Anslutning” (beroende på din modell)
  3. Välj “Mobildataanvändning” eller “Datamängd” (beroende på din modell). Här kommer du se en lista över dina appar och hur mycket data vardera app drar.

Så förbrukar du mindre mobildata

Det är många som undrar hur man kan förbruka mindre mängd mobildata för att undvika att överskrida sin månadsgräns och extra avgifter. Här nedanför följer några tips för att minska din mobildataanvändning:

Använd wifi

Använd alltid wifi när du har möjlighet. Exempelvis när du är hemma, besöker en vän eller sitter på ett café. De flesta publika platser har tillgång till wifi.

Det är extra viktigt att du använder wifi när du streamar video, musik eller laddar ned filer eftersom det drar mycket surf. Glöm inte att då och då kontrollera att du har wifi påslaget i inställningar i telefonen och inte råkat slå av det.

Justera inställningarna i mobilen

Det finns en hel del inställningar du kan använda i mobilen för att förbruka mindre mängd mobildata. Se exempelvis till att:

  • Ställa in mobilen på att enbart uppdatera appar via wifi.
  • Stäng av automatisk uppspelning av video. Många sociala medieappar har automatisk uppspelning av video vilket kan dra mycket data. Denna funktion kan du stänga av i apparnas (såsom Facebook och Instagrams) inställningar.
  • Använd en annonsblockerare. Annonser kan dra mycket data eftersom de laddar ner bilder och videor.
  • Streama i lägre kvalitet. När du streamar video eller musik kan du ofta välja en lägre kvalitet. Detta för att minska mängden data som används.
  • Använd offline-läge. Många appar, såsom musik- eller videoappar, har en funktion som tillåter dig ladda ned innehåll för att titta eller lyssna senare utan mobildata. Nyttja detta genom att ladda ned innehåll när du har wifi för att senare lyssna eller titta på innehållet när du inte har wifi.

Spara data tills nästa månad

Det finns operatörer som tillåter dig lagra oanvänd surf. Då lagras den surf du inte använt i en surfpott. Hur länge du får nyttja surfpotten beror på vilken operatör du har.

Det kan vara en bra idé att välja en operatör som tillåter dig spara oanvänd surf för att få din mobildata att räcka längre. Då kanske du till och med kan gå ned i mängden surfmängd och få ett billigare pris på abonnemanget.

Det finns även mobilabonnemang utan surf, fast det är ovanligt att man skaffar det. Att ha gott om surf är något nästan alla behöver.

Skaffa fri surf-abonnemang

Det finns abonnemang med helt fri surf, i alla fall inom Sverige. Med denna typ av abonnemang kan du använda hur mycket surf som helst utan att tänka på hur mycket du gör av med.

Dessa abonnemang är ofta något dyrare jämfört med andra abonnemang med begränsad surfmängd, men det finns också prisvänliga operatörer.

Kom ihåg! Den fria surfen enbart gäller inom Sverige, i utlandet när det kommer till roaming, har man ofta en begränsad surfmängd att tillgå.

Vad ska jag göra om mobildatan inte fungerar?

Om din mobildata inte fungerar, finns ett par saker du bör testa att göra:

Kontrollera att du har surf kvar

Att mobildatan plötsligt slutat fungera kan bero på att din surf tagit slut. Detta kan du enkelt kontrollera via operatörens app eller webbplats. Hos vissa operatörer kan du också skicka iväg ett sms-kommando för att få svar på hur mycket surf du har kvar.

Starta om mobilen

Detta är en av de saker du alltid bör göra om du upplever problem med din mobil eller ditt abonnemang – starta om mobilen. Det löser de allra flesta problemen.

Kontrollera att du har täckning

Kanske befinner du dig på en plats med dålig mobiltäckning, och det är därför mobildatan inte fungerar? Kontrollera om du har täckning. Det kan du göra via telefonens signalstyrkeindikator. En stark signal innebär att du har bra täckning medan en låg signal innebär dålig täckning.

Mobiloperatörer brukar också ha en täckningskarta på sin hemsida där du kan se hur täckningen är där du befinner dig.

Kontrollera att mobildata är aktiverat

Har du inte tillgång till wifi behöver du ha mobildata aktiverat för att kunna surfa. Kontrollera att mobildata är aktiverat under inställningar.

Återställ nätverksinställningarna

Det kan också vara en bra idé att testa att återställa nätverksinställningarna i telefonen. Då kommer allt nätverksrelaterat innehåll tas bort, inklusive Wi-Fi nätverk och lösenord och Bluetooth-anslutningar.

När återställningen är klar startas ofta telefonen om automatiskt och du kan då ställa in nätverksinställningarna igen (eller låta dem ligga som standard om du aldrig ändrat något där).

Så här återställer du nätverksinställningarna i en iPhone respektive Android:

Återställ nätverksinställningar för iPhone

  1. Ta dig till Inställningar
  2. Klicka på “Allmänt”
  3. Klicka på “Återställ”
  4. Välj “Återställ nätverksinställningar”
  5. Ange din lösenkod (om det krävs)
  6. Klicka på “Återställ nätverksinställningar” igen för att bekräfta
  7. Låt telefonen starta om (om det krävs) och ställ därefter in nätverksinställningarna på nytt (eller låt dem ligga som standard om du aldrig ändrat något där). Vilka nätverksinställningar som är rätt kan du ofta hitta på din operatörs hemsida.

Återställ nätverksinställningar för Android

  1. Gå in under Inställningar
  2. Välj “System” eller “Generellt” (beroende på vilken mobil du har).
  3. Klicka dig in till “Återställning”
  4. Välj “Återställ nätverksinställningar” eller “Återställ wifi, mobil och Bluetooth”
  5. Ange ditt lösenord (om det krävs)
  6. Tryck på “Återställ nätverksinställningar” eller “Återställ wifi, mobil och Bluetooth” igen för att bekräfta att du vill återställa nätverksinställningarna
  7. Låt telefonen starta om (om det krävs) och ställ därefter in nätverksinställningarna på nytt (eller låt dem ligga som standard om du aldrig ändrat något där). Vilka nätverksinställningar som är rätt kan du ofta hitta på din operatörs hemsida.

Återställ telefonen till fabriksinställningar

Den sista utvägen kan vara att återställa din telefon till fabriksinställningar. Vi rekommenderar däremot att först ta kontakt med din operatör för att felsöka problemet tillsammans med dem.

Detta eftersom en fabriksåterställning innebär att all data såsom dina bilder, appar, kontakter med mera kommer raderas från telefonen. När man gör en fabriksåterställning återställs telefonen till det tillstånd den var i när den lämnade fabriken.

Vanliga frågor

Vad är det för skillnad på mobildata och dataroaming?

Roaming innebär att du surfar på en annan operatörs nät. När du reser utomlands och inte kan använda ditt nätverk du använder i Sverige använder du dataroaming istället för mobildata när du surfar. Roaming betyder alltså att du lånar en annan operatörs mobilnät.
För ett par år sedan kom en ny lag gällande att roamingen ska vara fri inom EU/EES. Däremot behöver operatörer inte erbjuda fri roaming (vilket ingen gör i dagsläget), utan ofta erbjuds du ett max antal GB som du kan använda i utlandet per månad, i form av roaming.

Vad är det för skillnad på wifi och mobildata?

Den viktigaste skillnaden är att wifi inte drar någon surf på ditt abonnemang, medan mobildata drar surf på abonnemanget då den kräver datatrafik via en telefonmast som en operatör äger.


Fredrik Ågren Huvudskribent på Mobilkoll.nu